Друштвени дијалог „План од седам тачака, тема образовање“

16. новембар 2021.

Министарство за људска и мањинска права и друштвени дијалог, у сарадњи са Координационим телом Владе Републике Србије за општине Прешево, Бујановац и Медвеђу, организoвало је 16. новембра 2021. године у Бујановцу, у згради Економског факултета и Суботице, у Одељењу у Бујановцу,  друштвени дијалог „План од седам тачака, тема образовање“.

У уводном делу дијалога говорили су министарка за људска и мањинска права и друштвени дијалог Гордана Чомић, први потпредседник Владе и министар просвете, науке и технолошког развоја Бранко Ружић, шеф мисије ОЕБС-а у Србији Јан Брату и председник Националног савета албанске националне мањине Рагми Мустафа.

Признавање диплома, уџбеници на албанском језику, лиценце за албанске наставнике само су нека од питања о којима се разговарало у оквиру дијалога и који су препознати као најважнији.

Говорећи о признавању диплома Албанаца као питању са политичким тоном, министарка Чомић је истакла  да мора постојати заједничко разумевање разлога зашто је тај процес у застоју од 2018. године, али и о деликатности питања и чињеници да тај процес мора бити завршен. Дијалог о Споразуму од седам тачака који је Влада Србије усвојила, а затим је замрзнут од 2018. године, сада је настављен, рекла је Чомић, а као горући препознати су проблеми у образовању и они би требало да буду решени у року од годину дана.

Људско право на доступност зараде на основу образовања је нешто о чему ћемо водити рачуна када будемо аргументовали зашто и процес о признавању диплома треба да буде откочен и убрзан, нагласила је Чомић.

За годину дана од данас надам се да ће сви ти проблем бити скинути са листе, имаћемо неке друге проблеме, али ћемо знати да смо стекли елементарно поверење у дијалог којим ћемо решити све проблеме због деце која долазе после нас, рекла је Чомић и нагласила да је друштвени дијалог организован на иницијативу Националног савета Албанаца, зато што брину о својој националној заједници.

Стога смо данас присустни сви ми који желимо да проблеме које они имају најбрже решимо, истакла је министарка Чомић и изразила захвалност Националном савету албанске националне мањине на иницијативи за организацију тематског дијалога, министру просвете Бранку Ружићу и  ОЕБС-у.

Први потпредседник Владе Србије и министар просвете, науке и технолошког развоја Бранко Ружић оценио  је да су разговор и дијалог били веома  успешни.

Чињеница да сам се одазвао на позив министарке Чомић да у овом кратком року поново посетим Бујановац и представимо резултате из области образовања за припаднике албанске националне мањине, па и поразговарамо о још неким питањима, говори о спремности Министарства просвете да допринесе унапређењу услова за нормалан живот, за улагање у младе, за неговање различитости као наше вредности, за креирање још толерантнијег и бољег друштва у којем сви ми живимо, навео је Ружић

Председник Националног савета Албанаца, Рагми Мустафа рекао је да је спровођење плана од седам тачака неопходна потреба да би се обезбедило више праведности и једнакости у друштву за Албанце.

Мустафа је као водеће проблеме истакао нострификацију и признавање диплома, и решавање недостатка уџбеника за основне и средње школе, као и школских планова и програма на албанском језику, а затражио је и решавање питања полагања стручних испита и разматрање могућности и потребе за отварања нових високошколских установа на албанском језику у Прешеву и Бујановцу.

Мустафа је истакао и потребу унапређења квалитета наставе српског језика у школама на албанском језику и затражио да се омогући и учешће представника албанске националне мањине у раду Националног просветног савета и Завода за унапређивање образовања и васпитања.

Амбасадор и шеф Мисије ОЕБС-а у Србији Јан Брату, изразио је задовољство због успешно одржаног дијалога и нагласио да је Мисија ОЕБС-а посвећена подстицању позитивних међуетничких односа, пружањем подршке и разних видова помоћи те да ће бити настављена у том правцу.

Учесници дијалога усвојили су обавезујућа поступања, између осталог и поступања која се односе на образовање ученика основних и средњих школа и коришћења уџбеника на албанском језику кроз програме наставе и учења са елементима националне културе, као и корацима ка побољшању квалитета учења српског као нематерњег језика у школама на албанском језику.

Обавезујућа поступања

Препоручујемо...