Manjinske politike

Republika Srbija je višenacionalna i multikulturna država u kojoj uz većinski srpski narod žive i pripadnici velikog broja nacionalnih manjina i različitih religijskih i jezičkih grupa koje se među sobom razlikuju po brojnosti, prostornom razmeštaju, etničkim, religijskim, jezičkim, kulturnim i obrazovnim,običajnim i drugim osobenostima.

Prema popisu stanovništva iz 2022. godine, od ukupno 6.647.003 stanovnika Republike Srbije, najviše je Srba – 5.360.239, dok preostalih 26 brojnijih grupa stanovništva prikazanih u tabeli čini ukupno 801.103 lica, ili 12,05%. Osim Srba, najbrojniji su Mađari, kojih je 184.442 (2,77%), Romi kojih je 131.936 (1,98%) i Bošnjaci kojih je 153.801 (2,31%). Od grupa pobrojanih u tabeli, najmanje brojni su Poljaci, kojih je 615, Grci (690) i Jevreji (709).

                                  Popis 2022. godine
  Broj %
Срbi 5.360.239 80,64
Albanci 61.687 0,93
Aškalije 1.307 0,02
Bošnjaci 153.801 2,31
Bugari 12.918 0,19
Bunjevci 11.104 0,17
Vlasi 21.013 0,32
Goranci 7.700 0,12
Grci 690 0,01
Egipćani 1.484 0,02
Jevreji 709 0,01
Jugosloveni 27.143 0,41
Mađari 184.442 2,77
Makedonci 14.767 0,22
Muslimani 13.011 0,20
Nemci 2.573 0,04
Poljaci 615 0,01
Romi 131.936 1,98
Rumuni 23.044 0,35
Rusi 10.486 0,16
Rusini 11.483 0,17
Slovaci 41.730 0,63
Slovenci 2.829 0,04
Ukrajinci 3.969 0,06
Hrvati 39.107 0,59
Crnogorci 20.238 0,30
Česi 1.317 0,02
Ukupan broj stanovnika 6.647.003

 

 

Položaj pripadnika nacionalnih manjina u Republici Srbiji uređen je Ustavom, zakonima i potvrđenim međunarodnim ugovorima. Ustav pripadnicima nacionalnih manjina, pored prava koja su zajemčena svim građanima, jemči i dodatna individualna ili kolektivna prava. Putem kolektivnih prava pripadnici nacionalnih manjina, neposredno ili preko svojih predstavnika učestvuju u odlučivanju ili sami odlučuju o pojedinim pitanjima vezanim za svoju kulturu, obrazovanje, obaveštavanje i službenu upotrebu jezika i pisma. Radi ostvarenja prava na samoupravu u ovim oblastima pripadnici nacionalnih manjina mogu izabrati svoje nacionalne savete.

Potvrđeni međunarodni ugovori sastavni su deo pravnog poretka Republike Srbije i neposredno se primenjuju, a manjinska prava se tumače u skladu sa važećim međunarodnim standardima i praksom međunarodnih institucija koje nadziru njihovo sprovođenje. Republika Srbija je strana ugovornica Okvirne konvencije za zaštitu nacionalnih manjina i Evropske povelje o regionalnim ili manjinskim jezicima i sprovodi ih, što je potvrđeno i u procesu monitoringa od strane nadležnih tela Saveta Evrope. Do sada je u procesu monitoringa podneto pet državnih izveštaja o sprovođenju Okvirne konvecije i šest državnih izveštaja o primeni Evropske povelje.

Od posebnog značaja za ostvarivanje prava nacionalnih manjina u Republici Srbiji su Zakon o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina, kojim je regulisan način ostvarivanja individualnih i kolektivnih prava koja su Ustavom ili međunarodnim ugovorima garantovana pripadnicima nacionalnih manjina, zatim Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, koji uređuje pitanja izbora, ovlašćenja i finansiranja nacionalnih saveta i Zakon o zabrani diskriminacije, koji detaljno razrađuje Ustavnu zabranu diskriminacije, između ostalog, i prema nacionalnoj pripadnosti ili etničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima. Osim pomenutih zakona, ostvarivanje prava nacionalnih manjina regulisano je i brojnim drugim zakonima kojima se razrađuju pojedina važna pitanja zaštite i ostvarivanja manjinskih prava i unapređuje položaj nacionalnih manjina, od zakona iz oblasti obrazovanja, kulture, informisanja i službene upotrebe jezika i pisama, do pravosudnih zakona i izbornog zakonodavstva.

Republika Srbija je u procesu pridruživanja Evropskoj uniji, u okviru Pregovaračkog poglavlja 23, usvojila  poseban Akcioni plan za ostvarivanje prava nacionalnih manjina. Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog, u skladu sa nadležnostima, sprovodi aktivnosti koje imaju za cilj da unaprede položaj nacionalnih manjina, a jedna od prioritetnih aktivnosti je priprema novog akcionog plana koji će biti baziran, pre svega, na preporukama nadležnih tela Saveta Evrope, kao i na izveštajima o napretku u procesu pristupanja Srbije Evropskoj uniji.